Personal branding fotografie is een manier van fotograferen die het unieke verhaal en jou als professionele ondernemer vastlegt. Met een personal branding fotoshoot kun je je merk op een doeltreffende manier promoten. Door middel van deze foto's breng je jouw verhaal visueel in beeld, zodat klanten je beter onthouden.
Een sterke eerste indruk begint met professionele foto's. In deze blog ontdek je wat personal branding fotografie precies inhoudt en waarom het zo belangrijk is voor het hebben van een herkenbaar en betrouwbaar merk.
Met personal branding laat je zien wie je bent en waar je voor staat als ondernemer. Je potentiële klanten krijgen een duidelijk beeld van jou en wat je te bieden hebt.
Een sterke personal branding:
Personal branding fotografie helpt je om jouw unieke verhaal professioneel en authentiek te delen. De foto's versterken je merk, vergroten de herkenbaarheid en zorgen voor een betrouwbare uitstraling. Door jouw persoonlijkheid te benadrukken, maak je makkelijker een persoonlijke connectie met potentiële klanten.
Het boeken van een personal branding fotoshoot is een investering in jezelf als ondernemer. Het is onderdeel van je complete personal branding. De foto's helpen je een indruk achter te laten waardoor mensen je niet meer zullen vergeten.
Nu weet je wat personal branding is en waarom personal branding fotografie belangrijk is, maar je zult nu wel denken: 'Wat levert een personal branding fotoshoot mij op?'
Personal branding fotografie levert je niet alleen professionele foto's op die passen bij je eigen branding. Het is meer dan dat, de foto's werken voor je: ze spreken voor zich. Mensen zullen door de foto's sneller een aanbod van je kopen of op je website scrollen of doorklikken.
Er zijn verschillende momenten waarbij het boeken van een personal branding fotoshoot geschikt kan zijn. Hieronder heb ik drie momenten uitgelicht waarbij veel ondernemers een fotoshoot boeken om hun branding een boost te geven.
Veel ondernemers kiezen voor een personal branding fotoshoot wanneer ze een nieuw product lanceren of een nieuw traject aan hun klanten introduceren. Dit kan een lancering van een nieuwe website zijn, een nieuw product, het openen van een atelier of een coaching traject.
De personal branding shoot kan volledig worden aangepast aan het thema, zodat je aanbod visueel perfect past bij je branding.
Een personal branding fotoshoot is ook populair als iemand het gevoel heeft dat hun huidige foto's niet meer passen bij wie ze zijn als ondernemer. Soms gaan ze voor een totale rebranding, waar dan ook nieuwe foto's bij horen. In zo'n geval werk ik vaak samen met een team die een concept maakt voor een personal branding shoot die volledig aansluit op de nieuwe branding van de ondernemer.
Regelmatig vernieuwde foto's laten zien dat iemand professioneel up-to-date blijft en maken een frisse indruk.
Het is voor ondernemers ook een ideaal moment om vlak voor het nieuwe jaar een personal branding fotoshoot te boeken. Zo hebben ze nieuwe foto's voor het nieuwe jaar, vaak gecombineerd met één van de of beide redenen die ik hierboven genoemd heb.
Het kan ook handig zijn om voor ieder seizoen een personal branding shoot te houden. Elk seizoen biedt eigen mogelijkheden qua sfeer en stijl, zoals buitenfoto’s in de lente of winterfoto’s voor een cosy look.
Als personal branding fotograaf bied ik een service aan waarbij je meer krijgt dan enkel een shoot binnen een bepaald tijdsbestek en de foto's die daar uit voort komen. Het is voor mij belangrijk om je te ontzorgen van bepaalde taken, omdat je het als ondernemer al druk genoeg hebt.
Om ervoor te zorgen dat de voorbereiding naar de fotoshoot toe zo min mogelijk intensief is voor jou als ondernemer, neem ik met alle liefde taken uit handen.
Ik help graag mee zoeken naar een geschikte locatie wanneer dit nodig is. Met mijn ervaring en de vele shoots die ik al in verschillende locaties heb gedaan, weet ik ook welke locaties er zijn. Samen kunnen we brainstormen welke locatie het meest geschikt is. Het eventuele boeken van een studio doe ik ook voor je.
Ook het regelen van bijvoorbeeld een styliste of visagist kan ik voor je uit handen nemen. Ik heb verschillende professionals in mijn netwerk die de fotoshoot tot een extra groot succes kunnen helpen maken.
Je ontvangt voorafgaand aan de fotoshoot een Personal Branding Gids van mij. Daar komt informatie op maat in te staan zoals je branding kleuren, details, pose voorbeelden, outfitopties en overige zaken. Erg handig, want al je informatie voor de shoot staat in één bestand.
Het is voor mij erg belangrijk om een ontspannen en informele sfeer te hebben tijdens de fotoshoot. Door deze sfeer te creëren wordt het ook een stuk makkelijker om op een natuurlijke manier op de foto te staan. Zo zorgen we voor ontspannen en niet geforceerde foto's waar je jezelf op herkent.
Het is mijn doel om ervoor te zorgen dat de foto's natuurlijk ogen. Dit betekent niet dat alle foto's ongeposeerd moeten zijn. Wat het betekent is dat je als ondernemer erop staat zoals je in het echt ook overkomt: jouw persoonlijkheid straalt en je laat zien wat je te bieden hebt. Dit kan ook geposeerd, met flitslicht in een goed gestileerde studio zijn.
Omdat personal branding écht uniek is, horen de foto's dat ook te zijn. Het is maatwerk en elke shoot is anders.
Ik vind het belangrijk om een goede variatie aan foto's te maken voor de ondernemers die ik fotografeer. Dit wil zeggen dat je altijd portretten, foto's van verder weg en sfeerfoto's zult ontvangen. Tijdens ons kennismakingsgesprek bespreken we welke foto's je graag wil en wat je wil uitstralen. Zo weet ik wat voor foto's ik kan gaan creëren voor je.
Van mezelf durf ik te zeggen dat ik een flexibel persoon ben. Ik bereid veel voor, maar ben ook echt een freestyler tijdens een fotoshoot. Dat wil zeggen dat ik op het moment kijk en aanvoel wat voor foto's, poses en ideeën in me opkomen, en daar handel ik dan ook naar. Het zorgt ervoor dat het eindresultaat erg gevarieerd is; Dus veel foto's om in te zetten voor je personal branding!
Voor een geslaagde personal branding shoot is het belangrijk dat het totaalplaatje klopt. Alles, denk aan: kleding, haar, en make-up tot props en locatie, moet bij elkaar passen en ook aansluiten bij jouw merk. Jouw brandkleuren laten we ook subtiel terugkomen in de foto's. Dit kunnen we doen door de props zorgvuldig daarop uit te kiezen, maar ook door kleding of accessoires te kiezen in de brandkleuren.
Een stylist bij je personal branding shoot is van meerwaarde en goed om te overwegen. Een stylist denkt namelijk out-of-the-box en zorgt voor verrassende keuzes die wel gewoon bij je passen. Hij of zij houdt rekening met jouw persoonlijke stijl en weet precies jouw branding kleuren mooi in de kleding te verwerken.
Ook een visagiste is een groot voordeel: zij laat jouw natuurlijke features nog beter uitkomen, geeft je een boost in zelfvertrouwen, en zorgt ervoor dat je straalt op de foto’s. Zo zie je er op je best uit, precies zoals jij je wilt presenteren aan je klanten.
Een goede voorbereiding zorgt voor een geslaagde personal branding fotoshoot. Alles moet samenhangend en passend zijn. Zo leg je een sterke, professionele basis voor een fotoshoot die echt laat zien wie je bent.
Leestip: Deze blog die ik geschreven heb met tips voor een perfecte voorbereiding van een personal branding fotoshoot.
Hopelijk heeft dit blog je een goed beeld gegeven in wat een personal branding fotoshoot voor jouw onderneming kan betekenen en waarom het zo'n waardevolle investering is.
Boek mij voor personal branding foto's die jou als ondernemer vertegenwoordigen.
Klaar om de volgende stap te zetten in jouw personal branding? Laten we samen de foto's maken die jouw unieke verhaal vertellen.
Sofia Dobrusskin
De camera forceert me om anders naar de wereld te kijken. Inmiddels kijk ik om me heen alsof ik door de lens kijk, ook wanneer ik geen camera bij heb. Het creëren van beeldmateriaal dat spreekt en emotie oproept, dat is wat ik graag doe.