In deze blog deel ik waardevolle tips om je optimaal voor te bereiden op een personal branding fotoshoot. Door hier vooraf aandacht aan te besteden, zorg je ervoor dat het eindresultaat – professionele beelden die perfect passen bij jouw merk – helemaal naar wens is.
Het plannen van een personal branding shoot doe je beter niet op het laatste moment. Om het maximale uit je fotoshoot te halen, is het belangrijk om vooraf de nodige voorbereidingen te treffen. Daarom heb ik deze blog geschreven, waarin je handige tips vindt voor een succesvolle voorbereiding. Zo kun je straks een stuk relaxter je shoot in gaan.
Bij personal branding ben jij het merk van je bedrijf. Je zet jezelf als ondernemer in de spotlight, zodat jouw potentiële klanten weten wie je bent en wat je te bieden hebt. Bij personal branding komt onder andere kijken: Je stijl, uiterlijke vertoning en natuurlijk ook professionele foto's. Goede, kwalitatieve foto's zijn erg belangrijk. Dit is een van de eerste dingen die mensen zien wanneer ze jouw website of social media bezoeken.
Misschien heb je al eens voor de camera gestaan, maar nog niet voor je eigen personal branding. Of het is de eerste keer dat je naar een professionele fotograaf gaat. Hoe dan ook, het is belangrijk om je goed voor te bereiden op de fotoshoot. Maar hoe doe je dat?
Bij een personal branding fotoshoot kijken we naar het geheel van wat jij graag wilt uitstralen naar jouw klanten. Het gaat hierbij om het maken van foto's die het verhaal van jou als ondernemer vertellen. We versterken jouw merk.
Je kunt je wel voorstellen dat een coach andere foto's nodig heeft dan een goudsmid. Vandaar dat het voorbereiden van jouw personal branding fotoshoot heel belangrijk is.
Met jouw eigen personal branding foto's breng je je authenticiteit over, bouw je vertrouwen op bij je ideale klant, en laat je zien wie het gezicht achter je bedrijf is. Foto’s helpen je om je te onderscheiden in een drukke markt en bouwen een unieke beeldbank voor je onderneming. Door consistente foto's die goed aansluiten bij je branding, zorg je ervoor dat je herkenbaar en memorabel blijft.
Denk ook aan de emoties die je wilt oproepen, zoals vertrouwen, enthousiasme of inspiratie. Vergeet niet jouw branding mee te nemen: kernwoorden zoals innovatief of empowerment en je brandingkleuren zorgen voor een sterke, herkenbare uitstraling.
Bedenk wat je wilt dat klanten direct begrijpen over jouw diensten en producten. Wil je dit in de foto's laten zien, of moeten ze teksten op je website of social media ondersteunen? Zorg ervoor dat de beelden jouw aanbod versterken en aansluiten bij wat je verkoopt.
Weet vooraf waar je je personal branding foto’s voor wilt gebruiken: website, social media of brochures. Welke soorten beelden passen hierbij? Een goede personal branding fotograaf denkt met je mee. Het is belangrijk om een goede afwisseling te hebben van portretten en sfeerbeelden die aansluiten bij de boodschap die je wilt overbrengen.
Houd ook rekening met de verschillende doelen van socialmediaplatformen. Instagram heeft vaak een informele uitstraling, terwijl LinkedIn juist beter werkt met een meer zakelijke look.
Bij elke fotoshoot die je bij mij boekt, is een kennismakingsgesprek inbegrepen. Dit gesprek is belangrijk om een goed beeld te krijgen van het doel van jouw personal branding shoot. We kunnen dit gesprek digitaal houden, of live als je in de omgeving van Eindhoven woont.
We bespreken belangrijke onderwerpen om jouw verhaal te versterken met professionele foto's. Onderwerpen die aan bod komen zijn:
Ik maak voor jou een gepersonaliseerde Personal Branding Gids die aansluit bij wat jij wilt uitstralen in jouw foto's. Dit helpt je bij de voorbereiding op de shoot.
Belangrijk is dat je dicht bij jezelf blijft. Denk na over wie jouw ideale klant is en wat deze klant graag wil, maar zorg ervoor dat je branding authentiek blijft. Zo houd je dit imago vol en komt het zowel in tekst als beeld overtuigend over. Je wil namelijk laten zien wie je écht bent en geen geknutseld beeld overbrengen.
Welke locatie past bij de uitstraling die je wilt overbrengen? Veel ondernemers vinden het fijn om een studio te boeken. Er zijn veel verschillende studio's met elk een eigen uitstraling. Het is daarom belangrijk om
de juiste studio te boeken
die bij jou past. Vind je het lastig om dit zelf uit te kiezen, dan kan ik je daarbij helpen. Met de juiste studio creëer je een goed decor voor een extra hoogwaardige look aan de foto's.
Foto's maken in je eigen atelier of werkplek is ook mogelijk. Zo geef je direct een goed inkijkje aan je potentiële klant. Maak je bijvoorbeeld je eigen sieraden, dan is het voor de klant interessant om te zien hoe jij echt ambachtswerk verricht. Zij krijgen een sieraad dat door jou is gemaakt en ontworpen, en met zo'n inkijkje zorg je ervoor dat je dat vertrouwen in jouw werk ook op je website overbrengt.
Een mooie locatie buiten
kan ook een prachtig toneel zijn voor jouw personal branding foto's. Samen kijken we naar een locatie die geschikt is om jouw verhaal te versterken. Net zoals bij het kiezen van een studio, wil je dat de locatie buiten ook goed aansluit op jouw merk en wat je wilt uitstralen.
Bij het zoeken naar een fotograaf voor jouw personal branding foto's is het belangrijk om iemand te kiezen die bij je past. Kijk of het werk van de fotograaf aansluit op jouw smaak. Voldoet het werk van de fotograaf aan jouw verwachtingen?
Lees ook reviews over de fotograaf. Deze geven je inzicht in de klanttevredenheid. Op mijn website en Instagram story highlights vind je verschillende reviews van klanten die jou voorgingen.
Kijk of de fotograaf openstaat voor jouw vragen. Het is fijn om te weten hoe hij of zij werkt en hoe de voorbereiding verloopt. Kan de fotograaf je advies geven over bijvoorbeeld outfitkeuze of locaties? Zijn er bepaalde dingen die de fotograaf voor je uit handen kan nemen? Dit kan heel handig voor je zijn. Zo hoef jij je niet te focussen om dingen voor de shoot te regelen en kan je jouw kostbare tijd in je onderneming steken.
Ik hecht veel waarde aan onze samenwerking. Daarom vind ik een kennismakingsgesprek erg belangrijk. Ook ben ik beschikbaar om vragen die je hebt voorafgaand aan de shoot te beantwoorden. Een goede shoot begint met een goede voorbereiding, en daar hoort heldere communicatie bij.
Sofia Dobrusskin
De camera forceert me om anders naar de wereld te kijken. Inmiddels kijk ik om me heen alsof ik door de lens kijk, ook wanneer ik geen camera bij heb. Het creëren van beeldmateriaal dat spreekt en emotie oproept, dat is wat ik graag doe.