Waarom deze personal branding shoot in Parijs zo'n succes werd
Waarom ik mijn eigen Personal Branding Shoot Trip naar Parijs plande
Het was bijna zomer en ik wilde mezelf uitdagen. Ik dacht "Ik wil iets aanbieden dat mij uit mijn comfortzone trekt, waardoor ik kan groeien en wat waardevol is voor de ondernemer die het aanbod boekt." Zo kwam ik op het idee om een personal branding shoot in Parijs te gaan plannen. Daarbij vond ik het belangrijk dat het niet zomaar een branding shoot werd, maar ook een content shoot: De klant moest genoeg visuele content hebben om de komende maanden zowel website als social media kanalen te kunnen vullen.

Van idee tot de boeking: Hoe social media deze shoot mogelijk maakte
Het eerste idee en hoe ik het deelde op Instagram
Het idee had ik, dus besloot ik deze op mijn Instagram kanaal te delen. De meeste volgers die ik daar heb zijn ondernemers en de doelgroep voor dit aanbod. Ik plaatste het op mijn profiel, want ik wist zelf hoe waardevol dit aanbod was en dat ik daar iemand heel blij mee zou kunnen maken.
De klant boekte me via Instagram
Ik had de brandingshoot in Parijs nog geen werkweek op Instagram gepromoot en daar kwam een DM binnen van een geïnteresseerde onderneemster. Ze heet Ifraah en heeft haar eigen bedrijf 'Anderen Doen Het' waarmee ze websites bouwt. Een onderneemster met passie, een mooie visie en interessant werk. Ze boekte de shoot en de voorbereidingen konden beginnen.
Samenwerken met een team: met een collega fotograaf en een lokale expert met fotoshoot ervaring
Waarom ik een collega fotograaf meevroeg
Er was een reden waarom ik deze brandingshoot niet alleen wilde doen. Ik wilde van deze brandingshoot in Parijs ook een uitgebreide contentshoot maken, zodat Ifraah genoeg foto's en ook video's zou ontvangen om maanden mee vooruit te kunnen. Daarnaast wilde ik al het beeldmateriaal in één dag geschoten hebben en dat kan het beste wanneer je samenwerkt met een team. Zo vroeg ik een collega fotograaf, Jill Berends, mee om behind the scenes foto's en professionele video's te maken. Ook heb ik Luise benaderd, die sinds dit jaar in Parijs woont, om me te helpen. Luise heeft ervaring als model, werkte voor een marketingbedrijf en heeft ervaring met (campagne)shoots. Zo stelde ik een team met mensen samen die ik vertrouw en die ervaring en kennis hebben.
Het voordeel van een lokale Parisienne voor locaties
Het is een groot voordeel van het inzetten van een lokale Parissiene, zo noem ik Luise, want binnen weken dat ze er woonde kende ze de stad uit haar hoofd en heeft ze zichzelf Frans aangeleerd (ik bewonder dat!). Samen met haar heb ik gezocht naar mooie locaties die niet te toeristisch zijn, maar wel het echte Parijs ademen. Het is voor mij echt heel belangrijk dat mijn klanten zich tijdens shoots op hun gemak voelen, en in een mega drukke toeristische straat kan dat lastig zijn.

Een goede voorbereiding draagt bij aan een goede personal branding shoot
Reisplanning en locatie scouting
Welke dag we gingen shooten stond al vast, maar voor Ifraah en Jill heb ik uitgezocht hoe ze het beste met de trein in Parijs konden komen. Zelf ging ik namelijk een dagje eerder, zodat ik de locaties die Luise had uitgezocht met eigen ogen kon zien voordat de shoot plaatsvond.
Duidelijke communicatie was zo belangrijk voor een goede voorbereiding
Voor al mijn fotoshoots zeg ik altijd al dat communicatie mega belangrijk is. Ik wil graag van mijn klanten weten wat zij verwachten, maar ook andersom. Een fotoshoot in het buitenland organiseren vraagt om goede communicatie. De tijden, data, locaties, alles moet duidelijk zijn en op elkaar afgestemd. We hadden voor deze branding shoot in Parijs maar één dag om de beelden te schieten. Dus dit moest goed gaan!
Styling en kledingkeuze afgestemd op brandingkleuren
Jill en ik hebben met Ifraah samen gesproken over de outfits en accessoires. Ifraah gaf aan dat ze haar branding kleuren subtiel terug wilde laten komen. Haar wens waren professionele, volwassen en zakelijke beelden. Herkenbaar in haar stijl, maar geen overkill aan branding kleuren.
Van fotoshoot naar complete contentdag
Fotografie en video in één dag
Het mooiste aan de samenwerking met Jill vind ik dat we heel goed op elkaar afgestemd zijn. We hebben op één dag zowel professionele branding foto's als professionele video's gemaakt. Foto's en video's die op elkaar aansluiten, in één stijl zijn genomen en over verschillende platforms gebruikt kunnen worden. Voor Ifraah van enorme waarde: Haar beeldmateriaal is op al haar kanalen herkenbaar. Nog voordat je de teksten op haar website leest, herken je haar aan het beeldmateriaal.
BTS materiaal in hoge kwaliteit voor social media
Op social media, bijvoorbeeld Instagram, zijn behind the scenes (bts) filmpjes erg populair. Daarmee maken ondernemers reels en stories om hun zichtbaarheid te vergroten en hun aanbod te promoten. Wat ik niet wilde voor Ifraah was bts materiaal dat laag in kwaliteit is. Daarom hebben we alles in hoge resolutie geschoten, zodat zelf haar bts video's mooi zijn om naar te kijken.
Genoeg content voor 6 maanden gebruik
Na deze personal branding shoot in Parijs heeft Ifraah genoeg beeldmateriaal ontvangen om zeker 6 maanden lang zonder problemen online berichten te kunnen delen.

De klant werd ontzorgd en had een all-in ervaring
Lunch en praktische zaken inbegrepen
'Ontzorging' is een algemene term dat veel wordt gebruikt. Voor mij betekende het tijdens deze personal branding shoot dat de dag goed georganiseerd was zodat Ifraah daar geen omkijken naar had. Luise had een prachtig restaurant gevonden waar we met het hele team gezellig hebben geluncht.
Het resultaat: 6 maanden aan unieke content, geschoten in Parijs
Deze personal branding shoot werd zo'n succes, omdat ik met een team samenwerkte waar ik in kon vertrouwen, we goed gecommuniceerd hebben een er een super gezellige dag van gemaakt hebben. En het resultaat? 6 maanden aan personal branding content. Ifraah heeft heel veel zorgvuldig bewerkte foto's ontvangen, b-roll filmmateriaal waarmee ze alle kanten op kan op haar social media kanalen en natuurlijk het bts materiaal.
Wil jij ook een branding shoot in het buitenland?
Begint er na het lezen van dit blog en het zien van de foto's iets te kriebelen? Het shooten in het buitenland is een fantastische ervaring met unieke beelden als resultaat. Je kunt vrijblijvend met me in gesprek gaan om te bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Sofia Dobrusskin
De camera forceert me om anders naar de wereld te kijken. Inmiddels kijk ik om me heen alsof ik door de lens kijk, ook wanneer ik geen camera bij heb. Het creëren van beeldmateriaal dat spreekt en emotie oproept, dat is wat ik graag doe.








