Stockfoto's gebruiken? Of toch niet!

Stockfoto's gebruiken? Of toch niet!

Stockfotografie is handig en goedkoop, maar is het wel de beste keuze voor jouw onderneming?

Stockfoto's binnen handbereik, maar niet uniek

Stockfoto's zijn aantrekkelijk omdat ze betaalbaar en toegankelijk zijn. Er zijn talloze stockfoto websites binnen handbereik. Het is dus niet zo moeilijk om gemakkelijk afbeeldingen te vinden over bijna elk denkbaar onderwerp. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een foto van een werknemer achter een computer? Het is je gegarandeerd dat je deze snel gevonden krijgt. Maar als ondernemer moet je je afvragen: is dit echt wat ik wil? Deze foto's zijn namelijk helemaal niet uniek. De kans is groot dat dezelfde afbeelding op meerdere websites te vinden is, aangezien ze zo makkelijk te downloaden zijn.

Foto's die laten zien wat je doet

Heb je werknemers die in een werkplaats actief zijn? Laat dan foto's van ze maken in hun echte werkomgeving, in plaats van stockfoto's te gebruiken die niet de sfeer van jouw bedrijf weergeven. Klanten vinden het fijn om een kijkje achter de schermen te krijgen, het laat zien wie je bent en waar je voor staat.


Laat je aanbod zien doormiddel van professionele foto's. Laat je gezicht zien, je team, je werkruimte of zelfs klantwerk dat je hebt verzorgd. Je bent uniek als ondernemer, en juist dat wil je door vertalen naar de klant. Doormiddel van goede fotografie laat je jouw potentiële klanten zien hoe uniek jouw aanbod is. Zorg ervoor dat de fotografie daarop aansluit en jouw authenticiteit weerspiegelt, want dat verkoopt.

Laat foto's aansluiten op je branding

In een tijd waarin personal branding steeds populairder wordt, is het beeld van jezelf als ondernemer erg belangrijk. Stockfoto's doen je personal branding geen recht. Als je echt wilt laten zien wie je bent en mensen wilt overtuigen om met jou samen te werken, is het belangrijk dat jouw beeldmateriaal daar goed op aansluit. Voor ondernemers die zelf nauw samenwerken met hun klant, of voor eenmanszaken, is dit erg belangrijk. Dit komt omdat het vertrouwen dat je klanten in je hebben moet worden opgebouwd.


Neem bijvoorbeeld een coach. Op zijn/haar website is het ideaal om foto's van zichzelf te plaatsen. Dit zorgt ervoor dat de potentiële klant een gevoel van verbondenheid krijgt, wat bijdraagt aan het vertrouwen dat deze klant in de coach heeft. Mensen willen geen onpersoonlijke, standaard stockfoto's zien. Hier prikken ze zo doorheen en beseffen dat het geen authentieke foto's zijn. Een professionele foto van de coach zelf straalt veel meer geloofwaardigheid uit dan een standaard stockfoto die op meerdere websites te vinden is.

Investeer in professionele fotografie

Natuurlijk zijn stockfoto's makkelijk en goedkoop, maar zoals we hierboven kunnen lezen, zijn ze verre van uniek. Als je investeert in een professionele fotograaf, investeer je in je eigen onderneming. Goede foto's zijn tijdloos en gaan lang mee, waardoor ze bijdragen aan een consistente en sterke uitstraling van je bedrijf. Ook voor de beginnende ondernemer is het goed om een eigen beeldbank op te bouwen. Je kunt klein beginnen en je verzameling foto's langzaam opbouwen.


Voor wie regelmatig nieuwe foto's nodig heeft, kan een jaarpakket met zakelijke fotografie een uitstekende oplossing zijn. Zo heb je altijd frisse en unieke foto's voor je social media kanalen en marketingdoeleinden.

Enkele personal branding foto's van Chantal

Chantal Hopstaken, een gepassioneerde business coach, is een terugkerende klant van mij. Ze laat meerdere keren per jaar foto's door mij maken, die ze op haar diverse sociale media kanalen gebruikt. Doordat we consistent zijn met het maken van professionele foto's die aansluiten op haar stijl, heeft ze een beeldbank opgebouwd met foto's die ze kan blijven gebruiken. Ze heeft geen stockfoto's nodig en laat haar karakter doorschijnen in haar eigen foto's.


Chantal is een professional met een stoer randje. Dat laten we altijd terugkomen in de foto's.


En wat we beiden zo leuk vinden aan onze terugkerende samenwerking? We groeien samen! Juist doordat we vaker samen fotograferen, vertrouwt ze mij met mijn werk en ontwikkelen mijn foto's zich mee met haar brand.

Sofia Dobrusskin

De camera forceert me om anders naar de wereld te kijken. Inmiddels kijk ik om me heen alsof ik door de lens kijk, ook wanneer ik geen camera bij heb. Het creëren van beeldmateriaal dat spreekt en emotie oproept, dat is wat ik graag doe.

Meer over mij
Share by: